Skip to main content
Sportuojate? Įsitikinkite ar sau padedate?
_A7A9008

Sportuojate? Įsitikinkite ar sau padedate?

„Nusipirkau abonementą į sporto klubą, nuo rytojaus pradedu sportuoti!“, „Pradėjau bėgioti, noriu rudenį įveikti maratoną“, tokius ir panašius pareiškimus ko gero esate ne sykį girdėję iš savo draugų ar patys esate užsidegę noru judėti. Pavasaris išties puikus metas pradėti sportuoti, tačiau, kaip tai daryti taip, kad nepakenktumėte sau, o gautumėte maksimalią naudą sveikatai ir geriausius įmanomus rezultatus?

 

Koks Jūsų tikslas?

Po tokių spontaniškų bandymų pradėti sportuoti, ypač, jei tai žmonės iki tol gyvenę gana sėslų ofisinį gyvenimą, neretai tenka išgirsti apie įvykusias traumas, nuovargį ar nugaros problemas. Šiandien net sprendimas sportuoti neapsiriboja sportinių batelių įsigijimu, o gali būti išmanus ir, kartu, maksimaliai naudingas jūsų sveikatai.

Moksliniais tyrimais įrodyta organizmo apkrovos įtaka rezultatams. Tarsi akivaizdu, kuo daugiau ir intensyviau treniruositės, tuo geresnius rezultatus turėsite. Taip, be ne visai. Išsiaiškinta, kad vienoks širdies susitraukimų dažnis padeda auginant raumenų masę, kitoks – metant svorį ar didinant ištvermę. Taigi, pirmas klausimas, koks jūsų tikslas? Pagerinti savo fizinę savijautą ir sustiprinti kūną? Įveikti maratoną? Subalansuoti kūno svorį? Antras klausimas, kokio intensyvumo ir kokias treniruotes pasirinkti, siekiant šio tikslo?

 

Išmanus sprendimas

Į visus šiuos klausimus gali atsakyti kardiopulmoninis krūvio mėginys, kitaip vadinamas VO2Max tyrimu. Jo metu stebima kūno reakcija į fizinę apkrovą, galima netgi sakyti tiriamos organizmo galimybių ribos, taip pat įvertinama bendra fizinė būklė.

„Šis tyrimas – tai įvadas į saugų ir veiksmingą gyvenimo būdo keitimą, o aktyviai sportuojantiems – kelias į spartesnį rezultatų gerinimą. Žinodamas, kokios jo pulso ribos, žmogus gali protingiau treniruotis ir efektyviau siekti sportinių rezultatų, nebijodamas, kad nualins organizmą. Savo organizmo galimybes itin svarbu žinoti ir tiems, kurie tik ketina pradėti sportuoti – kad judėjimas nepasirodytų kančia, o teiktų malonumą ir išties turėtų teigiamą poveikį“, – įsitikinęs gydytojas Vytautas Dambrava.

 

Individualus treniruočių planas

VO2Max tyrimas Lietuvoje atliekamas jau virš 15 metų, tačiau dažniausiai jį darydavo tik profesionaliems sportininkams ar pacientams prieš ir po tam tikrų kardiologinių operacijų. Tobulėjant diagnostinei  įrangai atsirado galimybė suteikti labai daug naudingos informacijos visiems, besirūpinantiems savo sveikata. Dabar šį labai modernų tyrimą kiekvienas pageidaujantis gali paprastai, saugiai ir patogiai atlikti Druskininkuose įsikūrusiame reabilitacijos centre „Upa“.

Tyrimas centre atliekamas naudojant naujausią aparatūrą šalyje. Atsižvelgiant į trokštamą rezultatą ir tyrimo metu gautus duomenis, pateikiamos treniruočių plano ir intensyvumo rekomendacijos.

„Atlikus šį tyrimą, galima sužinoti, koks širdies susitraukimų dažnis yra optimaliausias, norint pasiekti konkrečių tikslų. Gali paaiškėti, kad siekiant jūsų užsibrėžto tikslo, 15–20 minučių treniruotė yra kur kas efektyvesnė nei valandos, arba galima situacija, kai nesiseka numesti svorio dėl pernelyg intensyvių treniruočių“, – teigia V. Dambrava.

Tinkamas fizinis krūvis gali ne tik sutaupyti Jūsų brangų laiką, bet ir dar brangesnę sveikatą. Pernelyg intensyvios treniruotės gali lemti ne tik dažnai pasitaikančias traumas, įvairių skausmų atsiradimą, bet ir širdies negalavimus, organizmo išsekimą, todėl treniruotis būtina racionaliai.

 

Plačios galimybės

„VO2Max“ tyrimas naudingas ne tik sportuojantiems ar ketinantiems tai daryti, bet ir ieškantiems įvairių negalavimų priežasčių ar tiesiog širdies, kraujagyslių ir plaučių ligų profilaktikos tikslu.

„Tyrimo metu kiekvienam galime atsakyti į klausimą, koks yra jo funkcinis pajėgumas, kas riboja fizinio krūvio toleranciją ir, tarkime, lemia dusimą užlipus į trečią aukštą – tai gali būti antsvoris, treniruočių stoka, širdies ar plaučių ligos“, – apie tyrimo galimybes pasakoja V. Dambrava.

Tyrimą atlikus ne kartą, galima palyginti pradinio ir pakartotinio tyrimo duomenis, vertinti treniruočių efektyvumą, darbingumo lygį, ligos prognozę. Profilaktikos tikslais tyrimą rekomenduojama atlikti kartą į metus-dvejus, sportuojantiems ar vartojantiems vaistus, kas 4-6 mėnesius, priklausomai nuo treniruočių plano, keliamų tikslų ar vaistų keitimo ciklo.

Tyrimas gali netgi įspėti apie gresiantį infarktą. Visi esame girdėję istorijas, kai žmogus jautėsi puikiai, pabėgėjo iki autobuso ar gerokai pasikaitino pirtyje ir griuvo dėl ištikusio infarkto. Tyrimas labai greitai parodo padidėjusią infarkto riziką. Tokiu atveju UPA specialistai gali patarti, kur kreiptis dėl  išsamaus širdies – kraujagyslių sistemos ištyrimo, ir išvengti nelaimės.

Ta pačia aparatūra atliekamas ir metabolizmo tyrimas ramybės būsenoje. Jo metu matuojamas deguonies suvartojimas ir anglies dvideginio išskyrimas ir pagal tai nustatoma, kiek energijos eikvojama gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Pagal tai galima nustatyti konkrečiam asmeniui rekomenduojamą paros kalorijų skaičių, vėlgi priklausomai nuo tikslo, kuris keliamas – išlaikyti esamą svorį, jį didinti ar mažinti.

 

Kas yra VO2Max?

VO2Max – tai maksimalaus deguonies suvartojimo tyrimas arba kardiopulmoninis krūvio mėginys. Didžiausias deguonies suvartojimas maksimalaus fizinio krūvio metu matuojamas O2 ml/kg/min. Labai svarbu ne tik šis rodiklis, bet ir organizmo reakcija iki pasiekiamas VO2Max.

Tyrimas atliekamas keliais etapais, kurių kiekvieno trukmė nuo kelių iki keliolikos minučių. Minant dviratį ar bėgant takeliu ir pamažu didinant fizinę apkrovą, realiu laiku stebima daugiau nei 10 organizmo rodiklių, o specialistai vertina širdies, kraujagyslių sistemos darbą, plaučių ventiliacijos pokyčius.

Daugiausia informacijos teikia kvėpavimo dažnis ir tūris, įkvepiamo deguonies ir iškvepiamo anglies dvideginio kiekis, taip pat širdies susitraukimų dažnis – pulsas. Krūvio metu iš šių rodiklių įmanoma nustatyti žmogaus aerobinį ir anaerobinį slenksčius , maksimalų deguonies pasisavinimą, o tuo pačiu ir funkcinę būklę. Aerobinis slenkstis – tai momentas, kai organizmas pradeda rūgštėti – raumenyse ima gamintis pieno rūgštis. Terminas aerobinis reiškia gyvenantis su oru, aerobiniai pratimai yra ilgai trunkantys, lėtesnio tempo, pvz.: ilgos distancijos bėgimas. Pradedantiems sportuoti itin svarbu žinoti šį slenkstį, nes pradžioje nerekomenduojama ilgam jo peržengti. Ne mažiau svarbu šį slenkstį žinoti ir metantiems svorį, nes būtent artėjant iki šio slenksčio yra pasiekiamas didžiausias riebalų naudojimas. Anaerobinis slenkstis – momentas, kai organizmas nebesugeba kompensuoti rūgštėjimo, įsivyrauja anaerobinė medžiagų apykaita. Terminas anaerobinis reiškia – gyvenantis be oro, anaerobinė treniruotė yra labai intensyvi ir trunka iki kelių minučių, pvz.: sprintas – trumpo nuotolio įveikimas per maksimaliai trumpą laiką. Tik sveiki sportininkai gali treniruotis peržengdami šią ribą.

Rezervuoti Rezervuoti